Treballem la prevenció de l’assetjament escolar amb el programa KIVA

• Kiva és el nom d’aquest prestigiós programa, avalat per rigurosos estudis científics, i que posa especial èmfasi en la prevenció.
  • La nostra escola és una de les pioneres en la implantació de Kiva a Catalunya “amb l’objectiu de prevenir l’assetjament dins i fora de l’aula”.

Actualment,  hi ha 17 escoles a Catalunya que estan treballant amb KiVa, un prestigiós programa contra l’assetjament escolar desenvolupat pel Ministeri d’Educació de Finlàndia, amb una eficàcia provada a través de rigurosos estudis científics. El programa, implantat al 90% de les escoles finlandeses, s’ha estès per tot el món per la seva alta efectivitat.

La nostra escola és un dels centres pioners a casa nostra on ja s’està treballant, des d’aquest curs, amb aquest programa. “Amb Kiva es treballa la prevenció de l’assetjament dins i fora les aules. És un programa global i transversal que crea consciència a tota la comunitat; alumnes, mestres i famílies”, assenyala el director de l’escola, Carles Cereceda.

Aquest programa va néixer el 2006 quan el Ministeri d’Educació finlandès, preocupat per l’augment de casos d’assetjament escolar, va encarregar a un equip expert en psicologia infantil i assetjament un programa específic per prevenir i eliminar aquesta xacra de les seves aules.

Segons Adela García, responsable de Kiva a Espanya, “la implantació de Kiva a l’escola redueix de manera molt significativa l’aparició de casos d’assetjament, ja que treballa específicament en la prevenció”. Una afirmació basada en estudis controlats amb més de 30.000 alumnes. Els efectes positius del programa també comporta una millora de la convivència al centre, una major motivació de l’alumnat i millors resultats acadèmics. Un fet que constata Cereceda “aquest programa ofereix formació a les famílies, a tot el personal que treballa a l’escola i a tots i totes les alumnes. Posa l’accent en l’aprenentatge empàtic i respectuós”. L’alumne de 6è de primària,, Roger Martin, explica “hem fet molts tallers i dinàmiques de grup Kiva on aprenem a tractar-nos bé i a respectar-nos.”

Kiva és l’acrònim de dues paraules finlandeses “kiusamista vastan”, que signifiquen “contra l’assetjament escolar”. També vol dir “guai”, agradable, amable, i per això les escoles Kiva són escoles amables, escoles “guais”.

Reunió de l’equip pedagògic de l’escola amb els representants de Kiva.

Visita dels representants de Kiva a les aules