
la FEAC, Què És?
F.E.A.C., són les sigles que rep el nom del programa “FAMÍLIA/ESCOLA acció compartida”.
La finalitat d’aquest programa és afavorir les relacions de col•laboració i intercanvi entre l’escola i les famílies, amb la creació d’un espai de diàleg i de reflexió que els ajudi a créixer per millorar la seva tasca educativa. Això s’aconsegueix creant un grup estable de pares, mares i mestres que es trobin regularment.
Actualment hi ha 178 Escoles d’arreu de Catalunya i Principat d’Andorra que l’han adoptat.
EEl programa consta de dos components, el butlletí FAMÍLIA/ESCOLA i les Trobades “FAMÍLIA/ESCOLA acció compartida”.La finalitat del butlletí FAMÍLIA/ESCOLA, del qual se’n pot veure un exemplar en una pestanya adjunta, és la d’informar i motivar el diàleg en l’àmbit familiar i el de les mateixes Trobades periòdiques “FAMÍLIA/ESCOLA acció compartida” amb els temes i qüestions que s’hi suggereixen. Alguns exemples dels temes que es presenten són: Les rebequeries, Les celebracions infantils, Els premis, Educar per l’autonomia, La comunicació amb els més petits, Educar per l’espera, Els infants tossuts, Les inseguretats infantils, Educar en l’adversitat, El respecte als més petits, … Aquest butlletí el reben al llarg del curs totes les famílies que participen del programa, alguns dies abans de cada trobada.
LLes Trobades FEAC estan pensades perquè pares, mares i mestres del mateix curs o etapa es trobin a l’escola en grups d’unes quinze persones i amb un moderador, per dialogar i reflexionar sobre temes que són de responsabilitat comuna (proposats en el butlletí FAMÍLIA/ESCOLA). El programa està pensat per realitzar cinc trobades, motiu pel qual es reben cinc butlletins.
El programa compta amb una estructura de suport i manteniment de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya (feac@escolacristiana.org).
Conscients de la importància de l’establiment d’un nou estil de relacions de col•laboració entre les famílies i l’escola on s’eduquen els seus fills, i que assumir aquest repte comporta donar respostes creatives i agosarades, el Programa FAMÍLIA/ESCOLA acció compartida (FEAC) es proposa els objectius següents:
a) Crear un clima continuat de relació educativa entre l’escola i les famílies que hi ha confiat l’educació dels seus fills.
b) Establir i mantenir un canal regular d’informació entre l’escola i les famílies que hi estan vinculades, de manera que aquesta informació esdevingui, per als pares i mares dels alumnes, un estímul que motivi el desig d’un diàleg formatiu amb els mestres i professors de l’escola.
c) Establir un àmbit formatiu en el qual els protagonistes siguin, conjuntament, els pares i mares que ho desitgin i alguns dels mestres i professors/es de l’escola.
d) Ajudar les famílies a compartir els criteris educatius de l’escola i a donar suport a la tasca que realitza amb llurs fills, de manera que aquesta tasca esdevingui, cada dia més, una “acció compartida” per les famílies i l’escola.
e) Ajudar els mestres i professors a conèixer i comprendre les preocupacions de les famílies en relació amb l’educació dels seus fills, que són els alumnes de l’escola.
f) Afavorir que els pares i mares considerin que l’escola de llurs fills és, també, la seva escola i, per tant, que reconeguin que és també l’àmbit en el qual poden augmentar la seva formació com a pares i mares educadors de llurs fills.
g) Fer que l’escola cristiana esdevingui un mitjà d’evangelització i, també, de formació cristiana de les famílies creients, i que aquestes s’impliquin en l’educació de la fe de llurs fills.
h) Facilitar a l’escola el suport social que necessita com a institució educativa i esdevingui, cada dia més, una institució respectada i valorada per la societat.
En una Trobada FEAC s’hi acostuma a fer:
-
- Llegir el text del Butlletí FEAC, que introdueix amb una anècdota, el tema de la trobada.
- Parlar amb els altres membres del grup en conversa oberta o mitjançant alguna dinàmica de grup.
- Pensar sobre el que els altres aporten, els textos que es llegeixen o les pròpies actituds
Escoltar opinions, experiències, sentiments, idees d’altres pares-mares i de docents que també eduquen. - Llegir algun fragment d’algun text que pot resultat interessant, provocador, etc.
Fer alguna activitat que ajudi a expressar o plasmar bones idees, experiències, etc. del grup sobre el tema (un mural, la lletra d’una cançó, una diàleg representat, …) - Riure. Generalment en els grups, si hi ha bon clima s’acaba rient força.
- Menjar o beure. Tampoc és estrany que s’acabi fent un mos o un beure.
Per mi el FEAC és un espai molt agradable de reflexió, moltes vegades en veu alta, sobre diferents temes de l’educació dels nostres fills. És un moment de compartir situacions i sentiments en el qual et sents acompanyada per un grup d’iguals i unes dinamitzadores que et fan pensar sobre quines actuacions poden ser les més adequades en cada cas.
Ha estat una experiència molt positiva i estic molt agraïda a la gent que fa possible que el FEAC tiri endavant.
Mil gràcies,
Família Sola-Lara P3
El tema de l’educació dels nostres fills ens preocupa i ens sentim els màxims responsables d’aquesta. FEAC ens està ajudant a conèixer, escoltar, opinar, discutir,… i veure punts de vista diferents sobre temes que són molt propers a l’edat de la nostra filla. També ens està donant la possibilitat de compartir moments amb altres pares motivats per aquests temes.
Família Miquel-Folch de P3
Per començar, vull fer un agraïment molt especial a l’Escola Pia, per donar-nos als pares, la opció de poder participar en aquest innovador projecte, que sota el meu punt de vista, és engrescador, divertit i alhora, formatiu. És engrescador perquè coneixes pares en la mateixa situació que tu, és divertit perquè els temes a debat són comuns en la nostra vida diària, i és formatiu perquè “sempre” aprens alguna cosa d’aquelles famílies que t’envolten a l’escola.
Crec que FEAC no et vol formar com a pares, sinó compartir en petites dosis les teves experiències, que en molts del casos, són anècdotes dignes d’explicar i d’escoltar. Tot i que el ritme de vida que portem és trepidant, sóc mare de família nombrosa i crec que mai és tard per dedicar algunes estones externes a l’educació dels fills.
Us animo a venir a tots, perquè jo, de ben segur que repeteixo.!!!!!
Família Solà-Valle de P3
La participació en el programa FEAC ens ha semblat molt profitosa; sobretot pel fet de poder compartir amb altres famílies amb infants idees i experiències envers l’educació dels fills.
Et sents acompanyat en el camí d’educar.
Família López-Petit de P4
Ha estat molt interessant trobar-se i parlar de temes que toquen de prop l’educació dels nostres fills: especialment perquè parlant amb altres pares veus idees i aprens tècniques que llavors pots posar en pràctica.
Ens ha agradat i hi volem tornar a participar l’any que ve.
Família Bassols-Dinarès de P4

Desplaceu amb el dit per veure la resta…
EDUCACIÓ INFANTIL |
EDUCACIÓ PRIMÀRIA |
ESO |
CRÈIXER EN LA FE |
1. Les “pataletes”
2. Les celebracions d’aniversaris 3. Els mites i les fantasies infantils 4. La iniciació al gust per la lectura 5. Educació sexual 6. Els premis. La responsabilitat 7. L’autonomia. Els hàbits de dormir 8. La gelosia 9. La mort 10. Les baralles 11. Educar per l’autonomia 12. Educar per l’espera 13. Joguines i gènere 14. Els infants tossuts 15. Les “mentides” 16. Educar en l’adversitat 17. Els “mals” dels petits 18. La comunicació amb els més petits 19. Educar l’esforç i la voluntat 20. El respecte als més petits 21. Què vol dir aprendre a l’educació infantil? 22. Encaixar algunes conductes agressives 23. Col·laborar pares i escola 24. Les inseguretats infantils 25. Quins contes? 26. L’autonomia, els límits i els bons costums 27. La mort 28. Ajudar a reflexionar 29. Les extraescolars a infantil? 30. La diversitat: Conèixer per confiar 31. Les rebequeries 32. Els regals 33. Les mostres d’estimació 34. Llegir i escriure: un procés 35. La felicitat: Acollir amb bon humor 36. Els límits com a referents 37. Polls, ja hi tornem a ser 38. La gestió del temps en família 39. La relació pares / mestres 40. Necessitem jugar 41. Traumes infantils 42. Preguntes incòmodes 43. L’esforç dels infants 44. Fer-se gran 45. Aprendre a suportar els mals 46. L’he de renyar molt 47. Rutines 48. Les pors infantils 49. Quan tenim pressa 50. Estimar-los: respectar 51. Ens prenen el pel 52. Molt llestos, poc autònoms 53. De què podem parlar davant dels nens? 54. Dinar a casa, al cole, al restaurant 55. Torna-me’l a explicar (contes) 56. Què s’aprèn anant de colònies? |
1. Assumir responsabilitats a casa2. El paper dels pares: dominar les emocions
3. Les activitats extraescolars 4. Els deures 5. Premis i càstigs. Autodisciplina 6. El paper dels avis 7. Les relacions familiars i la TV 8. La sobreprotecció i la por; autonomia 9. Els jocs electrònics 10. Eduquem per cooperar o per competir 11. Educació afectivo-sexual 12. Educar en el lleure 13. Educar en la diferència 14. Els insults 15. Construcció ajustada de sí mateix 16. Ensenyar a prendre decisions 17. Ensenyar a veure la tele 18. Els límits i les “baralles” pares-fills 19. La “paga” o setmanada 20. Aprendre a respectar a l’assemblea de classe 21. Els ídols dels nostres fills 22. Qui és més generós? 23. S’acosten les vacances! 24. Els nens despistats 25. Llegir, entre l’animació i l’obligació 26. Les “bones maneres” 27. La mort i la frustració d’expectatives 28. L’alimentació i els àpats 29. Educar en l’austeritat 30. La diversitat: Conviure per enriquir-se 31. Castigar o ensenyar a reflexionar? 32. Veure la TV fins a quina hora? 33. La sobreprotecció 34. El valor del temps 35. La felicitat: Amb qui som feliços? 36. Drets i responsabilitats 37. Depressió i estrés infantil 38. Petits detalls, grans il·lusions 39. La febre del “pressing cacht” 40. Una pantalla, dues pantalles … 41. I tu com et sents? 42. Norma: arbitraria o amb reflexió 43. Si m’esforço ho aconsegueixo 44. Mobilitzats pel mòbil 45. Per “si de cas …” 46. Fer-ne un bon estudiant 47. Quan ens veuen diferents 48. Quan ens veuen diferents 49. Les il·lusions dels pares 50. Estimar-los: L’empatia 51. La gelosia 52. Educació emocional 53. Fer-se gran 54. Què pot arribar a ser un conflicte? 55. Vestir-los d’adults / posar-los uniforme? 56. Esports d’equip o de competició? |
1. L’adolescència
2. L’eficàcia de premis i càstigs 3. Els valors de l’entorn versus els valors de la família 4. La formació per al temps lliure 5. L’acció dels Mas media en l’educació 6. La seducció del risc 7. L’enamorament 8. Estils de relació familiar 9. La “paga” 10. L’agressivitat en les relacions 11. Autodeterminació i “piercing” 12. El dret a l’intimitat 13. Prevenció al consum de drogues 14. Prevenció de drogues (alcohol) 15. Prevenció de drogues (tabac) 16. Les “amistats perilloses” 17. La ràbia i la violència adolescent 18. Les relacions afectivo-sexuals 19. L’addicció a la missatgeria electrònica 20. Les burles i els menyspreus entre companys 21. El compromís polític 22. L’experiment cooperatiu 23. Puc dinar sola! 24. El dret al silenci 25. El llibre-fòrum, una oportunitat educativa 26. L’esforç en temps d’oportunisme 27. Les malalties greus 28. L’adolescent “bon noi” i poc comunicatiu 29. Les relacions “malaltisses” de parella 30. La diversitat: respectar la persona 31. La col·laboració a casa 32. Límits en l’aspecte dels adolescents 33. Amics messenguer 34. Qui fa els deures? 35. La felicitat: Sentir-se bé. Trobar el sentit 36. Els límits de l’escola 37. Un repte: menjar sa 38. Temps familiar 39. www.youtube.com 40. Apropar-se no sempre és fàcil 41. Sentir-se bé 42. Per què tu ho diguis! 43. Esforçar-se per a què? 44. Els “bons fills” 45. Pares guardaespatlles 46. La banalització del sexe 47. Sóc un desastre 48. Quan estem enfadats 49. Explicar-ho tot? Això mai! 50. Estimar-los: creure en ells 51.El “botellón” 52. Les conductes provocatives 53. Els amics que no et convenen 54. M’han robar el mòbil! 55. Divertir-se. Tot s’hi val? 56. Entrevista amb la tutora: adolescent inclòs |
16. Valorar sense comparar17. Ensenyar a pregar
18. Actitud davant la mort i el dolor 19. El sentit de l’humor 20. Donar temps, respectar opcions 21. Compartim? 22. Com un gra de mostassa 23. La primera comunió: uns sí, els altres no 24. Experiències multiculturals quotidianes 25. Els relats bíblics 26. Parlar de Déu amb els infants 27. La mort 28. L’autoritat 29. Els fonaments 30. La diversitat. Benaurats els qui acullen 31. La pregària 32. Les festes cristianes 33. La bellesa 34. La interioritat 35. La felicitat: Feliços vosaltres …! 36. El compromís d’actuar 37. El nostre cos: un instrument preciós 38. La benedicció de ser família 39. Déu a Internet 40. La veritable il·lusió 41. Déu t’estima tal com ets 42. Els “compromisos familiars” 43. Esforç? Sacrifici? Lliurament? 44. Val la pena intentar-ho! 45. El camí no és planer 46. Déu meu; quins dubtes! 47. Uns grans educadors 48. Quan ens costa acceptar 49. Silenci 50. Donar sense esperar res 51. Celebrar la vida 52. Confiança 53. Pregar 54. Solidaris i compassius 55. Nadal 56. Ampliar la família: acollir, adoptar, els avis |