El lleure a l’Escola el mes de setembre

[ux_image id="9001"]

[gap height="50px"]

Aquest mes de setembre hem viscut una Escola diferent, on els monitors i monitores han ocupat un espai educatiu rellevant, que fins avui, no havíem experimentat. El resultat ha estat molt positiu perquè el fet que hagi estat durant el mes de setembre ha ajudat en la cohesió de grups i en una adaptació a l’Escola més pausada. Hem volgut preguntar com han viscut els nostres monitors i monitores aquest mes de setembre. El Coordinador de monitores i monitors ens ho explica en aquest article: 

“Aquest curs el monitors i monitores de l’escola hem començat més d’hora que mai, amb més nervis (per veure com funcionaria aquesta novetat) però també amb ganes i amb les motxilles carregades de jocs i activitats.

El fet de tenir estones de lleure dirigit els primers dies de curs ha resultat ser una estratègia més per acompanyar els nens i nenes a l’hora reprendre les relacions entre companys/es o començar a cohesionar els grups nous que s’han format aquests curs. Hem pogut invertir l’energia que porten les alumnes a l’inici del curs en fer activitats de tot tipus. Les tres primeres setmanes hem distingit les activitats diàries entre les que fem al pati i les que fem a l’aula.

Al pati hem repassat una selecció de jocs “de tota la vida” i de menys coneguts de tres categories diferents: jocs de rotllana, jocs sense pilota i jocs amb pilota. Hem procurat evitar aquells jocs o esports que ja fan a l’estona de pati o Educació Física, tot i que cal dir que en moltes ocasions hem vist que els jocs nous que han après aquests dies han entrat amb força a les llistes d’èxits dels jocs del pati.

D’altra banda, a l’aula hem fet propostes molt diverses, competicions d’avions de paper, un concurs musical, obres d’art amb material curiós, jocs de cartes, de taula,... i fins i tot una catapulta!

Amb aquesta diversitat hem intentat que no fos una activitat única que durés una hora sinó una proposta més rica que poguéssim adaptar a cada grup, franja d’edat o la motivació que puguin mostrar. Per posar un exemple, una activitat com fer avions de paper d’entrada pot resultar simple, però li donem un “plus”. Comença amb instruccions impreses per fer avions més complexes dels que ja saben fer, després els decorem i finalment baixem al pati a fer competicions de velocitat, distància, altitud, disseny,...

La darrera setmana hem organitzat una activitat que dura tota la setmana per tancar aquest setembre singular d’una forma també singular. Unes petites olimpíades per classe, cadascú tria país i bandera, amb cerimònia d’inauguració, proves de tot tipus i finalment entrega de medalles. També hem pogut organitzar una masterclass de judo pel cicle inicial.

El que ens queda clar, veient el poc temps que hem tingut per organitzar-nos i la informació constant però inconsistent que ens ha anat arribant des del departament, és que juguem amb un avantatge sense el qual no hauria funcionat com ho ha fet: l’equip de monitors i monitores.

Tenim la sort de comptar amb un equip que no és extern sinó que està integrat en el funcionament de l’escola. A més, formen l’equip una bona pila d’exalumnes, entrenadors, entrenadores i monitores i monitors de menjador i extraescolars que ja coneixen la línia de l’escola i amb noves incorporacions que ben ràpid s’han enganxat a la dinàmica del centre.

Aprofito per agrair a aquest equip de monitores i monitors la capacitat d’adaptació, la serietat, la feina ben feta i la bona relació creada amb els i les alumnes des de l’inici tot i veure’ns només una hora al dia. Un cop més, ens heu ajudat a demostrar les conseqüències positives de l’educació no formal i el paper fonamental que tenim les monitores i monitors com a educadores a les escoles”.

Ferran Verdaguer

Coordinador de Monitors i Monitores Escola Pia Terrassa

[ux_gallery ids="9002,9010,9008,9007,9009,9006,9005,9004,9003" type="masonry" col_spacing="xsmall"]