El concepte tradicional de "pati" ha quedat relegat a un espai de joc rígid i sense vida. Però, què passaria si retornéssim el verd i l'essència de la natura a aquests espais?

La naturalització dels patis no només representa una transformació estètica, sinó que és essencial per al desenvolupament integral dels nostres nens i nenes.

PER QUÈ NATURALITZAR PATIS ESCOLARS?

Connexió amb la natura:

Vivim en una era on l'accés i la connexió amb la natura s'han reduït significativament. Les ciutats creixen, i amb elles, les àrees formigonades i edificades. En naturalitzar un pati escolar, es dona als estudiants una oportunitat diària de connectar amb la natura, també en entorns urbans.

Aprenentatge vivencial:

La pedagogia experiencial sosté que s'aprèn més fàcilment a través de la reflexió i l'experiència pròpia de vida. Un pati naturalitzat es converteix en un espai ric per a poder desenvolupar projectes pedagògics d'aquests besants.

Promoció de valors ambientals:

Quan promovem la interacció amb la naturalesa, l'alumnat pot desenvolupar coneixement i l'enteniment de la natura i així la voluntat de conservar-la. Recordem que l'educador/a i els adults referents tenim el rol d'inspirar-los amb les nostres accions. Està en mans de tots i totes.

Beneficis del Contacte amb la Natura:

Desenvolupament Cognitiu: Estudis han demostrat que el contacte amb la natura millora la concentració, la memòria i les capacitats de resolució de problemes.

Benestar Emocional: La natura té un efecte calmant. Estar envoltat de vegetació i vida pot reduir nivells d’estrès i ansietat en estudiants, ajudant-los a enfrontar millor les demandes acadèmiques i socials.

Estimulació Sensorial: Els patis naturalitzats ofereixen una riquesa d’estímuls: diferents textures, olors, sons i vistes. Això no només enriqueix l’experiència educativa, sinó que també pot ser especialment beneficiós per a estudiants amb necessitats educatives especials.

Foment de l’Activitat Física: Un espai natural convida al moviment i exploració. Els nens se senten més motivats per córrer, saltar, jugar i descobrir, afavorint un estil de vida actiu.

Desenvolupament Social: Els patis amb elements naturals fomenten el joc cooperatiu i la interacció. Els nens aprenen a treballar junts, resoldre conflictes i compartir en un entorn enriquit.

Desde l’Escola hem volgut saber com viuen el nou pati els nens i les nenes i com el valoren les famílies. És per això que els hem entrevistat i el resultat ha estat AQUEST: