Adolescència i futur: com acompanyar en la presa de decisions?

adolescencia i futur com acompanyar en la presa de decisions 01

El documental “Dilluns” amb l’emprenedora Anna Truyol es va projectar al teatre de l’Escola en una sessió gratuïta i oberta a tota la ciutadania, especialment pensada per a pares i mares que han d’acompanyar els seus fills en la presa de decisions sobre què estudiar o què volen ser de grans. La sessió va comptar amb la projecció del documental, així com una taula rodona amb la presència de la directora de la peça, i Xavier Marcet, antic alumne, antic professor de l’Escola i president de Lead to Change.

Dilluns” narra més de 30 històries reals sobre estudis, feina, professió, vocació i, en definitiva, sobre la vida amb l’objectiu d’inspirar i treure pressió als joves sobre el moment vital en que han de decidir què volen estudiar i, per tant, en quin camí professional iniciar-se. També convida als adults que ja estan en la seva trajectòria professional a reflexionar sobre el seu recorregut laboral. La peça, llargmetratge (54 min.) en català, és la primera incursió de l’emprenedora Anna Truyol al món de l’audiovisual, que s’estrena com a directora cinematogràfica de la mà del fotògraf i realitzador Álvaro Sanz.

Segons el psicòleg nord-americà Barry Schwartz, “la vida és qüestió de triar” però sovint, paradoxalment, el gran nombre d’opcions disponibles paralitza més que allibera. Els múltiples itineraris (cicles formatius, graus universitaris…) que es plantegen en el context de la presa de decisions durant els cursos de 3r i 4rt d’ESO i 1r i 2n de batxillerat són un clar exemple d’aquesta paradoxa. És per això que, des de l’Escola, cada cop hem fet més èmfasi en la part més reflexiva i personal de l’orientació més enllà de l’enfocament finalista de facilitar simplement informació dels estudis superiors. Acompanyar en la presa de decisions donant un espai per expressar els neguits, treure pressió i visualitzar l’horitzó personal amb perspectiva és clau en aquesta etapa de la vida.