Què es la FEAC?

F.E.A.C., són les sigles que rep el nom del programa “FAMÍLIA/ESCOLA acció compartida”.

La finalitat d’aquest programa és afavorir les relacions de col•laboració i intercanvi entre l’escola i les famílies, amb la creació d’un espai de diàleg i de reflexió que els ajudi a créixer per millorar la seva tasca educativa. Això s’aconsegueix creant un grup estable de pares, mares i mestres que es trobin regularment.

Actualment hi ha 178 Escoles d’arreu de Catalunya i Principat d’Andorra que l’han adoptat.

En què consisteix?

EEl programa consta de dos components, el butlletí FAMÍLIA/ESCOLA i les Trobades “FAMÍLIA/ESCOLA acció compartida”.La finalitat del butlletí FAMÍLIA/ESCOLA, del qual se’n pot veure un exemplar en una pestanya adjunta, és la d’informar i motivar el diàleg en l’àmbit familiar i el de les mateixes Trobades periòdiques “FAMÍLIA/ESCOLA acció compartida” amb els temes i qüestions que s’hi suggereixen. Alguns exemples dels temes que es presenten són: Les rebequeries, Les celebracions infantils, Els premis, Educar per l’autonomia, La comunicació amb els més petits, Educar per l’espera, Els infants tossuts, Les inseguretats infantils, Educar en l’adversitat, El respecte als més petits, … Aquest butlletí el reben al llarg del curs totes les famílies que participen del programa, alguns dies abans de cada trobada.

LLes Trobades FEAC estan pensades perquè pares, mares i mestres del mateix curs o etapa es trobin a l’escola en grups d’unes quinze persones i amb un moderador, per dialogar i reflexionar sobre temes que són de responsabilitat comuna (proposats en el butlletí FAMÍLIA/ESCOLA). El programa està pensat per realitzar cinc trobades, motiu pel qual es reben cinc butlletins.

El programa compta amb una estructura de suport i manteniment de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya (feac@escolacristiana.org).

Objectius

Conscients de la importància de l’establiment d’un nou estil de relacions de col•laboració entre les famílies i l’escola on s’eduquen els seus fills, i que assumir aquest repte comporta donar respostes creatives i agosarades, el Programa FAMÍLIA/ESCOLA acció compartida (FEAC) es proposa els objectius següents:

a) Crear un clima continuat de relació educativa entre l’escola i les famílies que hi ha confiat l’educació dels seus fills.

b) Establir i mantenir un canal regular d’informació entre l’escola i les famílies que hi estan vinculades, de manera que aquesta informació esdevingui, per als pares i mares dels alumnes, un estímul que motivi el desig d’un diàleg formatiu amb els mestres i professors de l’escola.

c) Establir un àmbit formatiu en el qual els protagonistes siguin, conjuntament, els pares i mares que ho desitgin i alguns dels mestres i professors/es de l’escola.

d) Ajudar les famílies a compartir els criteris educatius de l’escola i a donar suport a la tasca que realitza amb llurs fills, de manera que aquesta tasca esdevingui, cada dia més, una “acció compartida” per les famílies i l’escola.

e) Ajudar els mestres i professors a conèixer i comprendre les preocupacions de les famílies en relació amb l’educació dels seus fills, que són els alumnes de l’escola.

f) Afavorir que els pares i mares considerin que l’escola de llurs fills és, també, la seva escola i, per tant, que reconeguin que és també l’àmbit en el qual poden augmentar la seva formació com a pares i mares educadors de llurs fills.

g) Fer que l’escola cristiana esdevingui un mitjà d’evangelització i, també, de formació cristiana de les famílies creients, i que aquestes s’impliquin en l’educació de la fe de llurs fills.

h) Facilitar a l’escola el suport social que necessita com a institució educativa i esdevingui, cada dia més, una institució respectada i valorada per la societat.

Què s'hi fa en una trobada FEAC?

En una Trobada FEAC s’hi acostuma a fer:

• Llegir el text del Butlletí FEAC, que introdueix amb una anècdota, el tema de la trobada.
  • Parlar amb els altres membres del grup en conversa oberta o mitjançant alguna dinàmica de grup.
  • Pensar sobre el que els altres aporten, els textos que es llegeixen o les pròpies actituds
  • Escoltar opinions, experiències, sentiments, idees d’altres pares-mares i de docents que també eduquen.
  • Llegir algun fragment d’algun text que pot resultat interessant, provocador, etc.
  • Fer alguna activitat que ajudi a expressar o plasmar bones idees, experiències, etc. del grup sobre el tema (un mural, la lletra d’una cançó, una diàleg representat, …)
  • Riure. Generalment en els grups, si hi ha bon clima s’acaba rient força.
  • Menjar o beure. Tampoc és estrany que s’acabi fent un mos o un beure.