Gandhi sempre deia que… als nens i nenes abans d’ensenyar-los a llegir cal ajudar-los a aprendre què l’amor i la veritat… I amb aquesta fita el projecte d’actualització pedagògica SUMMEM aplica la metodologia activa de l’Aprenentatge Servei (APS). Integrem així el servei a la comunitat amb l’aprenentatge de continguts, competències, habilitats i valors.

Aquest trimestre, els alumnes de 5è de Primària han participat en una activitat d’aprenentatge i servei emmarcada dins del projecte Summem en col·laboració amb la casa Vapor Gran de Terrassa: LA CAIXA DE LA VIDA. Aprenent junts.

L’objectiu final de l’activitat, i per tant l’encàrrec que van rebre els alumnes, era construir una caixa de vida a partir d’objectes, fotografies i elements que formessin part de la memòria i els records de vida dels avis i àvies. Per fer-ho, els alumnes es van organitzar en equips de cinc, i a cada equip se li va assignar un avi o àvia.

Una vegada formats els equips de treball, des de l’àrea de llengua catalana, es va presentar l’entrevista com a eina útil per obtenir tota la informació que necessitaven per a poder construir les caixes. I a través d’estructures cooperatives els alumnes van preparar les preguntes que volien fer als avis i àvies.

Amb les entrevistes preparades, els alumnes van trobar-se amb els avis i àvies per fer-los totes les preguntes i compartir històries i vivències. La setmana següent, amb tota la informació recopilada durant a visita a la casa Vapor Gran, cada equip va fer un buidatge del més important i van decidir conjuntament què volien posar a la caixa. Al llarg de la setmana, van construir les caixes, les van decorar i omplir.

Al cap d’uns dies, van tornar a trobar-se amb els avis i àvies per donar-los les caixes que havien fet. A més, cada equip va exposar oralment el contingut de la seva caixa, quins objectes o coses hi havien ficat i per quin motiu. Al final de la trobada, es va fer un petit col·loqui on tots (avis i alumnes) van exposar com s’havien sentit fent aquesta activitat, quines sensacions havien tingut i com havien viscut el procés.

Tots vam concloure que va ser una experiència inoblidable. El projecte va permetre als alumnes aprendre moltes coses i alhora, treballar en una necessitat real de l’entorn més proper de la ciutat. Aquesta experiència ha estat se’ns dubte molt enriquidora per tots!