L’Enric Badia de 4rt d’ESO ha participat del Programa Joves i Ciència de la Fundació Catalunya-La Pedrera. Es tracta d’un projecte que pretén fomentar les vocacions científiques dels joves. Des del 2008, cada any s’hi presenten més de 800 alumnes de 4t ESO de tot Catalunya, dels quals tan sols una cinquantena aconsegueixen una plaça en la primera fase del Programa. L’Enric Badia ha estat un dels seleccionats i ens explica la seva experiència al centre Món Natura Pirineus, on de la mà d’investigadors de primera línia, ha treballat en el projecte: “Descobrint la biodiversitat i l’evolució”. Aquí us deixem un tast de la seva experiència:

Durant aquestes setmanes he estat treballant en el projecte: “Descobrint la biodiversitat i l’evolució: des del treball de camp fins a la genètica actual a través de la bioinformàtica” juntament amb nou alumnes més d’arreu de Catalunya que també havien estat seleccionats. Hem passat dues setmanes allotjats a MónNatura Pirineus, un centre de recerca i investigació científica situat a la localitat de Planes de Son, en un entorn natural i rodejat de camps, boscos i muntanyes dels Pirineus.

Durant els primers dos dies ens vam concentrar en el treball de camp. Vam anar a buscar espècies autòctones de Planes de Son, com per exemple formigues, granotes, papallones,  salamandres o sargantanes i en vam recollir mostres.

Posteriorment, les vam portar al laboratori i les vam manipular. Allà vam dur a terme uns processos amb els quals en vam poder extreure l’ADN. Després d’haver agafat només la part de material genètic que necessitàvem i haver-la purificat, la vam seqüenciar (bàsicament és “llegir” una part d’ADN). Un cop ja teníem el nostre gen aïllat i ja sabíem la informació que hi havia, vam passar a la fase de la bioinformàtica.

La bioinformàtica és la disciplina que s’encarrega d’analitzar, organitzar i presentar informació relacionada amb la biologia: amb programes d’ordinador diversos, vam comparar les mostres que haviem obtingut al laboratori amb les d’una base de dades internacional, on es recull tota la informació genètica de totes les espècies d’éssers vius coneguts, per així comprovar quina era l’espècie que havíem agafat com a mostra.

Després de tot això, també vam fer una mica de programació. Vam aprendre a crear mapes per presentar la distribució d’espècies i a confeccionar arbres filogenètics (són com arbres genealògics, però ensenyen com s’han format les diferents espècies al llarg del temps). Acompanyant la part pràctica vam fer moltes classes teòriques sobre genètica i biologia evolutiva, per així ampliar els nostres coneixements en aquest camp.

Aquestes dues setmanes tan intenses han sigut una experiència inoblidable, que no només han servit com un aprenentatge científic, sinó que en l’àmbit social també ha estat molt enriquidor. Hem fet moltes amistats, que de ben segur duraràn molt més que catorze dies. El que ens ha quedat clar és que les experiències no han acabat, sinó que tot just acaben de començar.