Un grup d’alumnes de 4t d’ESO s’ha desplaçat a Torrebonica per conèixer “sobre el terreny” el projecte FaSoVall (Fava Sostenible del Vallès). La Fundació Sant Galderic amb el suport de la Fundació Miquel Agustí, dedicada a la recerca en l’àmbit agroalimentari, impulsa a la comarca el cultiu de la fava tendre, una de les espècies que millor es pot adaptar a les condicions extensives de secà i al dèficit hídric que sovint pateix el Vallès.

La fava és una planta lleguminosa amb múltiples propietats que la fan adaptable al territori. La seva revalorització té interès, doncs,  des del punt de vista mediambiental, però també social i econòmic, ja que pot constituir un producte singular que els consumidors i restauradors identifiquin com a propi i convidi el consum de productes de proximitat.

Actualment el projecte està en el seu segon any d’implantació, encara en la fase agrícola. Després passarà a la fase gastronòmica i finalment a la de participació ciutadana. De les set espècies amb les que es va iniciar l’estudi, actualment ja només són tres les que tiren endavant: Mutxamel, Histal i Campamar. L’estudi es du a terme en un terreny cedit per l’Ajuntament de Terrassa.

Un equip d’investigadors va explicar in situ el projecte als nostres alumnes, fent èmfasi en el mètode de blocs utilitzat per tal que les variables terreny, llum … fossin el màxim d’al·leatòries entre les espècies conreades i es poguessin treure conclusions objectives sobre factors com la distància entre llavors practicada durant la sembra o els diferents moments en la recollida progressiva de les tavelles.

La fava és un cultiu d’hivern que es troba ja en la seva fase final i els nois van ajudar en la recollida. Esperem ara que ens facin el retorn de les seves opinions després d’haver-les cuinat a casa. El valor nutricional de les faves és indubtable però els consumidors som exigents!

Aquesta activitat està emmarcada dins el Servei Comunitari de 4t d’ESO, que ha permès treballar, en aquest cas, el coneixement i difusió de projectes de Sostenibilitat en el nostre entorn proper i ha estat possible gràcies a la col·laboració de la Càtedra Unesco de la UPC, que ha facilitat l’apropament d’aquest projecte a l’entorn escolar.