Cinquanta-vuit alumnes de segon de batxillerat que cursen l’assignatura d’Història de l’Art, acompanyats d’alguns exalumnes, van anar a veure, el passat 5 de desembre, a la Fundació Miró, fora de l’horari escolar i a títol voluntari, l’exposició “L’explosió ! El llegat de Jackson Pollock”.

Una mostra interessantíssima que ha contribuït a ensenyar-los a apreciar un dels corrents estètics més trencadors del segle XX, amb la dificultat que això comporta, ja que es tracta d’un art gens fàcil d’acceptar com a tal i que, encara avui dia, desperta certes reticències entre el públic que té l’interès d’apropar-se a ell. Malgrat tot això, els nostres alumnes han demostrat, amb la seva correctíssima i respectuosa actitud, que estan dotats d’una més que estimable sensibilitat pel fet artístic i per la cultura en general, fet que va resultar molt gratificant per a les professores que els acompanyaven, Montserrat Utset i Ana Fernández.

L’exposició presentada a la Fundació Miró investiga l’entramat d’influències i connexions que es van generar a partir de l’action painting o pintura d’acció, el principal exponent de la qual fou Jackson Pollock (1912-1956). Des de finals de1940, la noció de pintura com a acció va obrir un immens camp de possibilitats que es van traduir en l’art de la performance i en les innovadores pràctiques artístiques conegudes amb el nom d’art conceptual. Molts artistes van conferir tanta importància a l’acte creatiu com a la pintura que n’era el resultat. Aquesta actitud experimental i conceptual cap a la pintura i l’art va inspirar posteriorment molts altres artistes.

La mostra ofereix una visió geogràfica i cronològica sobre l’abast del fenomen i inclou obres realitzades en diverses tècniques d’artistes de finals dels anys quaranta fins ara, entre els quals cal destacar Jackson Pollock, Yves Klein, Niki de Saint Phalle, Jean Tinguely, Allan Kaprow, Andy Warhol, Lynda Benglis, Saburo Murakami, Bruce Nauman, John Baldessari, i Paul McCarthy entre d’altres