Els nens i nenes de quart de Primària aquests darrers dies han estat enfeinats. Han anat descobrint i practicant a les estones d’animació i estratègies lectores, diferents jocs i propostes lúdiques amb l’objectiu de: millorar la seva lectura i desenvolupar les habilitats pròpies de la lectura en veu alta o lectura expressiva.

Com a motivació afegida se’ls va informar, a través d’una carta per ells i les seves famílies, que a quart estàvem inscrits a la 14a edició del CERTAMEN NACIONAL INFANTIL I JUVENIL DE LECTURA EN VEU ALTA. En la categoria de Grumets Vermells. Aquest certament té un disseny i un programa molt ben pensat per a les escoles, per tal que els nens i nenes gaudeixin de la lectura. Com se’ns informa en la pàgina del certament: LVA és “una proposta educativa que pretén reivindicar la lectura en veu alta com a instrument útil per a facilitar la comprensió del text i per a desenvolupar tècniques d’expressió oral. Escoltar un text a través d’una veu expressiva és un plaer i proporciona una experiència compartida que estimula les ganes de llegir”.

Aquest és el tercer curs que desenvolupem el projecte a quart de Primària. Tots els alumnes de quart participen activament en l’adquisició d’habilitats lectores, la participació al concurs és voluntària i es motiva per tal que es presentin el màxim d’alumnes. Es fa una primera selecció a les classes i posteriorment es realitza el concurs intern amb jurat de l’escola, per tal que surti un alumne per anar a concursar fora de l’escola.

Aquest mes de febrer hem fet a la Mediateca de l’escola i a porta tancada, el nostre concurs intern. Es van presentar 16 candidats per anar a concursar als Quarts de Final que es realitzaran a Terrassa el dia 7 de març. Era l’hora de la veritat. Val a dir que tots els participants es van preparar molt bé els textos proposats, tenint en compte els diferents aspectes pels quals seria valorada la seva lectura: vocalització i pronuncia, postura i veu, velocitat i ritme, entonació i interpretació. El text i l’ordre d’exposició van ser a l’atzar.

Malgrat els nervis inicials, van passar una molt bona estona compartint una activitat que els fa vibrar i van superar amb escreix les expectatives. El jurat els va felicitar i tots van recolzar a la guanyadora, la Carla Cruz de 4tD, que accepta el repte de presentar-se el dia 7 de març, així com a la suplent, en cas que sigui necessari, la Mariona Ferrer 4t C.

Ara els toca treballar uns nous textos, recolzades pels companys i companyes, les seves mestres i les seves famílies.

Tot plegat una experiència motivadora per tots els nens i nenes, donat que les tècniques i habilitats adquirides perduren en el seu fer diari, enriquint les seves exposicions, els diàlegs, la intencionalitat dels seus missatges, etc;  aportant-los-hi molta més seguretat en situacions d’exposicions orals.