El passat 25 de març, els alumnes dels grups de pregària d’ESO i Batxillerat vam realitzar una sortida cultural a Andana, el centre d’allotjament d’urgència i acollida nocturna pels sensesostre i a Justícia i Pau, una entitat cristiana que té com a objectiu promocionar i defensar els drets humans de les persones.

A dos quarts de nou del matí, els alumnes participants a la sortida junt amb la Roser Durban i la Glòria Liron, responsables dels grups de pregària -entre d’altres-, ens vam dirigir al centre Andana, situat a l’edifici del Condicionament Terrassenc. Després de vint minuts de caminata, hi vam arribar i els treballadors del centre ens van rebre, disposats a explicar-nos què és Andana i a què es dedica.

Ens van acompanyar fins a la sala polivalent i allà, ens van passar un power-point on se’ns explicaven des de curiositats com per exemple per què el centre es diu Andana fins a una descripció de quina tasca s’hi realitza. Gràcies al power-point i a l’explicació, vam conèixer que Andana és un centre que es dedica a allotjar a persones en situació de vulnerabilitat degut a que no tenen sostre i que a més, intenta servir d’enllaç per reinserir aquestes persones a la societat de nou. Els participants (que és el nom amb què s’anomena les persones que acudeixen al centre Andana), arriben a Andana a les cinc de la tarda aproximadament i disposen d’un horari entre el qual hi trobem des d’activitats lúdiques com mirar pel·lícules o discutir sobre temes d’actualitat fins a tasques de neteja i d’organització del centre, com parar taula, fer la bugada…

Els treballadors del centre ens van mostrar les instal·lacions -molt modernes, per cert-: la cuina, les habitacions, etc i la visita va acabar amb un esmorzar.

En acabat, ens vam dirigir a Justícia i Pau de Terrassa, institució creada per Pau VI el 1967 i que compta amb una seu a Terrassa, situada al carrer Blasco de Garay.

En arribar-hi, dos voluntaris ens van conduir fins a una sala on ens van explicar en què consisteix la tasca que realitzen. Principalment, els voluntaris de Justícia i Pau s’encarreguen de visitar l’hospital penitenciari de Terrassa i oferir suport moral als presoners. Els voluntaris ens van explicar anècdotes que havien viscut i ens van introduir al món de com viuen als presoners a les presons. Per acabar, ens van formular la pregunta de si crèiem que els presoners viuen en condicions dignes i basant-se en la seva experiència, ens van respondre que no, que no es respectaven els seus drets. La visita va acabar amb un fort aplaudiment per la tasca que realitzen voluntaris sense rebre cap retribució a canvi.

Acabada la visita, cadascú va tornar a casa seva després d’un dia molt ben aprofitat, on tothom va aprendre moltes coses. Segur que dels alumnes que ahir vam visitar Andana i Justícia i Pau, en sortiran molts voluntaris/es.