El mestre i educador Pere Vilaseca afirmava fa uns dies que… Una classe magistral pot ser interessant, però l’aprenentatge és bàsicament actiu… I per això el projecte SUMMEM promou activitats en les que l’alumnat és protagonista del seu propi aprenentatge.

És el cas de les sortides on l’objectiu va més enllà de visitar un espai perquè el què fem és plantejar problemes, reptes i activitats de reflexió que es puguin abordar des de diferents matèries. Això significa treballar per competències i ajudar els alumnes a créixer com a persones. I ells mateixos ens ho expliquen, després de recórrer l’Anella Olímpica de Barcelona:

2n d’ESO gaudeix de la Sortida Cultural a l’Anella Olímpica de Montjuïc i ara expliquem les nostres sensacions, experiències, vivències… Destaquem la diferència que hi ha entre aprendre en una classe o en una sortida a l’aire lliure. La classe és un espai tancat, on hi ha molta gent, és monòtona i tota l’estona has d’estar atent per tot; els alumnes es distreuen al menor comentari, moviment o distracció, i desconnecten.

En canvi, a l’aire lliure, on no s’està tancat en quatre parets, on ets sents més a gust, els estudiants es concentren més i d’una manera diferent, divertida, s’aprèn el mateix però amb més atenció. Hem realitzat activitats relacionades amb l’esport d’una manera que ens vam divertir al igual que vam aprendre un munt de coses que no sabíem. Vam fer un cop d’ull a l’Estadi Olímpic, continuant amb una activitat per exercitar la memòria. També vam visitar el Museu Olímpic i de l’Esport, on vam omplir un dossier amb preguntes relacionades amb el contingut del museu i vam poder fer jocs ja instal·lats allà. I per últim vam participar en una cursa d’orientació per tota l’Anella Olímpica, sols, sense cap professor, en què ens sentíem més lliures.

Afirmem que ha estat una bona experiència i esperem que es pugui repetir en els següents anys, ja que ens ha aportat una nova manera d’estudiar, el treball amb grup, l’exercici físic, i un munt d’anècdotes que recordarem per sempre. Mireia Gonzàlez, Bet Cunill i Júlia Viu.

No obstant, cal seguir mantenint la classe magistral perquè també és positiu aprendre a escoltar 40 minuts algú que parla. Però bàsicament l’aprenentatge entre els alumnes és actiu. Perquè quan els alumnes escolten de manera passiva massa temps el què fan és desconnectar, no aprendre.

Fent balanç del primer any d’implantació del projecte SUMMEM Vilaseca destaca que, preguntant als alumnes sobre com viuen el fet de dedicar un 25% de classes al treball actiu #interdisciplinari i #cooperatiu, ens diuen que els agrada, que gaudeixen i aprenen, però que la classe magistral és més còmoda. I és que programar el 100% de l’horari lectiu amb tanta activitat mental també els esgota, per això és important trobar equilibris.