El dimecres 23 de gener els alumnes de Química de 2n de Batxillerat van assistir a la jornada Fem Química al laboratori organitzada per la Facultat de Química de la Universitat de Barcelona.

Al llarg de tot el matí els alumnes, distribuïts en quatre grups, han fet de forma rotatòria les quatre experiències següents :

EL RACÓ DEL FRED

Han experimentat amb tres substàncies (gel, neu carbònica i nitrogen líquid) que són utilitzades habitualment per refredar, tant en el laboratori com fora d’ell (indústries, hospitals,…). En aquesta pràctica han observat els canvis de fase (sòlid-líquid, sòlid-gas, líquid-gas) dels sistemes i els efectes de les baixes temperatures sobre les propietats d’alguns materials.

IDENTIFICANT ANALGÈSICS

Han vist la utilitat dels analgèsics i el seu paper com a principis actius en els productes farmacèutics i han rebut una introducció als fonaments de les tècniques cromatogràfiques. Posteriorment han identificat els principis actius presents en alguns medicaments analgèsics d’ús habitual, mitjançant la cromatografia en capa prima.

IL•LUMINA L’ESCENA DEL CRIM

L’objectiu d’aquesta pràctica ha estat identificar quatre mostres que contenien un dels següents compostos: albúmina, hemoglobina, glucosa i lleixiu. Tres d’aquests components es troben a la sang i el quart serveix per a netejar l’escena del crim. La identificació s’ha fet utilitzant, per una banda el luminol que dóna lloc a luminescència quan reacciona amb alguns d’aquests compostos, i d’altre banda el reactiu de Bradford, que permet identificar proteïnes.

ELECTRONS EN ACCIÓ

L’objectiu d’aquesta pràctica ha estat evidenciar que és possible realitzar l’electròlisi d’una solució iònica amb l’energia proporcionada per una pila comercial i, en alguns casos, amb materials d’ús quotidià.

La valoració de l’activitat, tant per part dels alumnes com dels professors que els han acompanyat, ha estat molt positiva, doncs ha aconseguit un doble objectiu : complementar la formació dels alumnes i acostar-los a l’entorn universitari on molts d’ells es mouran el proper curs.